Improvisationsteater

Improns uppkomst

av Anders Fors

Ibland refererar folk tillbaka till commedia del arte som starten för improvisationsteatern i historien. Men den formen av improvisation är snarare en form av ”ad lib” och ligger ganska långt ifrån vad som idag menas när man pratar om improvisationsteater. Det går att jämföra med hur man pratar om jazzhistorien. När man pratar om improvisationsjazz går man inte tillbaka tusentals år och pratar om hur mänskligheten redan då improviserade musik. Man börjar istället i slutet av 1800-talet i de amerikanska sydstaterna. På ett liknande sätt kan man säga att det som vi idag kallar improvisationsteater, impro, eller improv comedy växte fram i USA på 40-talet. Att det började då var mycket tack vare teaterpedagogen Viola Spolin.

Spolin använde sig av olika övningar i improvisation och lek med fokus på spontanitet. Med dessa skapade hon ett teaterklimat där skådespelarna hade större personlig frihet på scenen än vad som var normen inom mycket skådespelarträning. Senare tog hennes son Paul Sills vidare på hennes metoder. Han adderade ett ännu större fokus på att skapa ett starkt “community” och utforskade även nya möjligheter för ensemblesamarbete via improvisation. 1955 startade Sills tillsammans med David SheperdThe Compass Players”, vad som kan kallas världens första improvisationsteater.

History

Impro blir professionell

Det Shepard framförallt bidrog med var hans vision om en teater som skulle framföras av det vanliga folket för det vanliga folket. De flesta föreställningarna i USA vid den här tidpunkten var skrivna av författare från andra länder. De berörde ämnen som upplevdes som långt ifrån det vardagliga amerikanska samhället. Shepard såg därför till att fylla ensemblen med skådespelare från arbetarklassen som inte arbetade med teater på professionell nivå och lät Sills träna dem i ensemblespel, spontanitet och improvisation.

The Compass föreställningar blev snabbt väldigt populära. De bestod framförallt av improvisationer kring vardagliga situationer som ofta blev väldigt roliga, något som de inte hade räknat med från början. Idag associerar många improvisationsteater med humor, men så var inte fallet på 50-talet. Däremot tog det tack vare The Compass Players en tydlig komisk riktning. På grund av dålig ekonomi fick ”The Compass Players” så småningom lägga ner i Chicago och istället öppna upp i St:Louis, då under ledning av Ted Flicker och Del Close. I St:Louis påbörjade Flicker och Close ett arbete som handlade om att skriva ner olika konkreta regler och principer för hur man ska improvisera. Många av dessa principer används ännu idag. Den viktigaste principen handlade om att acceptera förslagen från sin scenpartner, något som senare utvecklats till regeln om ”Ja och”.

Improv Comedy uppstår

Redan 1959 öppnade ”The Compass Players” upp i Chicago igen med Bernie Sahlins som producent, men då under namnet ”Second City” eftersom Shepard ägde namnet ”The Compass Players” och var inte längre med. Sills stora vision för ”Second City” var att föra improvisationen till folket. Han fyllde ensemblen med tränade improvisatörer istället för skådespelare. Han lät en akt i varje föreställning vara helt improviserad baserat på publikens förslag, och de skrivna sketcherna improviserades fram innan, under repen. Från att Spolins improvisationsövningar först var menat som ett verktyg för att frigöra spontanitet hos skådespelare hade det nu blivit sen egen humorform som kallades improv comedy. Mycket tack vare Seconnd City.

Del Close fick jobb på Second City 1962, men flyttade 1967 till San Fransisco för att starta gruppen ”The Committee” tillsammans med ett gäng andra improvisatörer. Deras vision var att ta konstformen till nya höjder. Deras experimenterande mynnade så småningom ut i vad som idag är världens mest kända improformat kallat ”The Harold”. En av medlemmarna i ”The Committee” var Gary Austin som 1972 startade sin egen improteater i LA och döpte den till ”The Groundlings”.

Saturday Night Live

1973 startade ”Second City” i Toronto. Där kom Lorne Michals i kontakt med improvisation. När han letade efter talanger till sitt kommande program ”Saturday Night Live” vände han sig till just ”Second City” och ”The Groundlings”. Majoriteten av ensemblen var improvisatörer och hans vision med programmet var att både arbetsprocessen och inramningen skulle vara inspirerad av Second Citys improv comedy. Även om det inte improviserades i programmet under sändning ville han åt en den humorstil och den upplevelse som improv comedy kunde ge. I och med SNL:s enorma succé startade ”Second City” även sitt eget TV-program som de kallade ”SCTV”, och deras arbetsprocess byggde än mer på improv comedy.

Under 80-talet skedde den stora improv comedy boomen. En del av populariteten var tack vare John Belushis succé med SNL (Saturday Night Live), och att han själv i intervjuer berättade att Del Close från ”Second City” var hans viktigaste lärare inom humor och att SNL:s succé byggde på att de arbetade utifrån grundprinciperna i improv comedy. Del Close var även han under en period anställd av SNL. Folk från hela landet sökte sig nu till Chicago för att studera där John Belushi hade lärt sig humor, och i takt med att fler och fler komiker från ”Second City” slog igenom flyttade ännu fler dit för att ägna sig åt improv comedy.

Även filmbranschen invaderades av improvisatörer från ”Second City” och ”The Groundlings”. Några exempel på filmer med starka kopplingar till improv comedy är ”Blues Brothers”, ”Animal House”, ”Spinal Tap”, ”Tootise”, ”Ghostbusters”, ”Birdcage”, ”Waiting for Guffman”, ”40-Year old Virgin” och ”Anchorman”. Ivan Reitman har bland annat beskrivit inspelningsprocessen från när han regisserade ”Ghostbusters” som så mycket enklare med improvisatörer från ”Second City” framför kameran, eftersom det bara var att rulla kameran och köra på.

Referens: Sam Wasson Improv Nation

Improns moderna era

Den moderna eran av improv comedy tog sin start i och med att Charna Halpern och Del Close öppnade ”IO” (Improv Olympic) i Chicago 1982. Under 90-talet tog ”IO” över rollen från ”Second City” som improv comedys mecka och blev därmed SNL:s nya plantskola, med elever som Stephen Colbert, Tina Fey, Amy Poehler, Chris Farley, Adam McKay m.fl.
Fyra elever från ”IO”, Matt Walsh, Matt Besser, Ian Roberts, och Amy Poehler, öppnade 1996 sin egen improv comedy teatern, ”Upright Citizens Brigade” (UCB), i New York. Det som ”UCB” främst har bidragit med till improv comedy som konstform är att de konkretiserade terminologin och teknikerna för hur man hittar det roliga i scenen med hjälp av metoden de kallar “the game of the scene”. Det är en metod som bygger vidare på det arbete Del Close startade på ”IO” och som idag är den mest genomarbetade metoden för att skapa humor inom improv comedy, och har bidragit till att ”UCB” tagit över som en av de största utbildningarna för komiker i hela USA, med deras teatrar i New York och LA.

Impro i Sverige

Improv Comedy går idag att finna världen över. Enligt Sam Wasson, Chicagojounalist och författaren av boken ”Improv Nation”, är improv comedy den snabbast växande inhemska konstformen i hela USA, men samtidigt den mest underskattade. I Sverige är improv comedy en relativt okänd konstform, men som börjar bli mer och mer populär. Däremot ser improvisationsteaterhistorian lite annorlunda ut här i Sverige. Vad vi kallar impro är ofta synonymt med improvisationsteater eller teatersport, och inte improv comedy. Den svenska traditionen kommer framförallt från Keith Johnstone, som byggde vidare på Viola Spolins lekar på sitt eget sätt. Utifrån hennes övningar utvecklade han improvisationsformatet ”Teatersport”, som haft stort inflytande på improkulturen världen över. Det är en teaterform där improvisatörer tävlar på scen i olika lag mot varandra genom att utföra olika utmaningar och lekar. En jury poängsätter sedan scenerna baserat på hur väl de lyckats. Teatersport blev populärt i Sverige under slutet av 80-talet, och det var mycket tack vare det som flera improvisationsteatrar poppade upp i Sverige. Idag spelas det inte bara ”Teatersport” i Sverige, det finns mängder av olika stilar och varianter. Konstformen har utvecklats och inspiration kommer in från flera olika delar av världen.

Referens: Sam Wasson Improv Nation

Presens impro

Den enda improteatern i Sverige med uttalat mål att framförallt fokusera på den amerikanska humorformen improv comedy är Presens Impro. Presens Impro grundades för 10 år sen, och har sin egen improv comedy scen i Midsommarkransen. Presens ger kurser i impro comedy samt spelar varje helg improviserade humorföreställningar inspirerat av UCB:s ”game of the scene”- filosofi, och skapar dessutom sketchföreställningar utifrån improv comedy i Second City-anda. Utöver det utbildar Presens skådespelare och komiker, och coachar företag i kreativa arbetsprocesser, samarbete och kommunikation.

Presens impro